Den 1 januari 2026 blir vi Statens museer för maritim, transport- och försvarshistoria.
Arbete pågår nu med att uppdatera och komplettera informationen på webbplatsen.
Tack för er förståelse.
Vi forskar
Det viktigaste för oss på SMMTF
är kunskap om kultur-arvet.
Alltså kunskap om vår historia till sjöss,
på vägar, järnvägar och i luften.
Det är grunden för vårt uppdrag.
Vi forskar därför mycket.
Det är helt själv-klart för oss.
Vi forskar bland annan om Vasa.
Vi forskar också om marin-arkeologi
och om järnvägens historia.
SMMTF har skapat
Centrum för maritima studier.
Det har vi gjort i samarbete med
Stockholms universitet.
Där forskar vi om maritim historia,
etnologi och arkeologi.
Du kan läsa mer om det
på universitets hemsida.