Den 1 januari 2026 blir vi Statens museer för maritim, transport- och försvarshistoria.
Arbete pågår nu med att uppdatera och komplettera informationen på webbplatsen.
Tack för er förståelse.
Vasamuseet
På Vasamuseet finns krigs-skeppet Vasa.
Vasa sjönk år 1628.
Efter 333 år på havets botten i Stockholm
tog man upp Vasa igen.
Vasa är otroligt bra bevarad.
På museet berättar vi om
människorna på Vasa
och om Vasas tid.
Vi berättar om
hur man hittade Vasa igen
och bärgade henne ur vattnet.
Forskare studerar än i dag
hur vi ska kunna bevara skeppet
för framtiden.