Den 1 januari 2026 blir vi Statens museer för maritim, transport- och försvarshistoria.
Arbete pågår nu med att uppdatera och komplettera informationen på webbplatsen.
Tack för er förståelse.
Den äldsta kungliga förordningen om milstolpar är från 1649. Samtidigt fastställdes också för första gången en enhetlig svensk mil (6 000 famnar = 10 688,54 m).
"Kongl. M:ts Krogare- och Gästgifware Ordningh, 1649
Til thet Siunde / När Wägarna således äre rödde och lagade / skola the och mätas medh Snören / så at alle mijler blifwa lijka långa: Och skal sextusend fampnar göra en Mijl / och widh hwar Mijl / upsättias wisse Stenar och Kännemärken / den resande Man til rättelse."
Det var landshövdingarna i de olika länen som blev ansvariga för att milstolpar uppsattes. Milstolparnas funktion sammanhänger med gästgiveri- och skjutsväsendets organisation. Genom milstolparna kunde resans längd beräknas. Vägvisning till olika orter började tillämpas från mitten av 1700-talet.
Resans längd skulle kunna mätas från båda hållen. Därför sattes milstolpar upp efter systemet 1 mil, 1/4, 1/2, 1/4 och 1 mil. Mellan varje stolpe var det alltså en fjärdedels mil (c:a 2 672 m). Från denna indelning kommer uttrycket "en fjärdings väg". I samband med att metersystemet infördes 1878 upphörde efterhand milstolparna att gälla.
Milstolparna tillverkades i trä eller sten. Från 1700-talet blev stolpar av gjutjärn vanliga. Utöver avståndet finns på stolparna vanligtvis även årtal, kunglig krona och landshövdingens i länet initialer.
Andra stolpar
Förutom milstolpar finns det även så kallade väghållningsstolpar efter våra gamla vägar. Dessa är minnen från naturaväghållningens dagar. Då var varje bonde underhållsskyldig av vägavsnitt i förhållande till sin gårds storlek.
I dag utgör milstolparna (cirka 8 000 bevarade) värdefulla tidsdokument som påminner om en svunnen trafikmiljö.